Followers

Saturday, April 9, 2011

besi burok bernama VESPA :)



vespa.vespa.vespa

ni abah saye punye :)


upss..seksi sket..hehe


kaki saye pon nak interframe gakk :)


comey x saye..hehehe


kale maching ng kete abah :)

hewhewheww.....



saje nak tunjuk..
sebelum ni kale ijau
da tukar kale daa..


Wednesday, April 6, 2011

oh SIZZLING ! yee mee ayam cendawan rocks ^_^



okay
hari ni sy nak ajak bloggers
try buat makanan chinese ni
well.sedap sgt

sy 1st time makan
mase kat foodcourt giant kuala terengganu
mula mula mcm xterliur pon
sbb membe yg blanje
hentam jela
tp bile saat garfu sudu pertama masuk dalam mulut
pergghhh...mmg ade ummpphh la :)





BAHAN-BAHAN
  • 2-3 sanggul (gulung)
  • 5 ulas bawang putih
  • 5 biji cendawan shitake ( cendawan kering)- rendam sehingga agak lembut dan potong 4
  • 1 keping dada ayam- potong mengikut citarasa
  • 3 biji cili kering- potong 2
  • 2 sudu besar sos tiram
  • 3 sudu besar kicap cair
  • 1 sudu besar kicap pekat
  • 1/2 in halia- hiris nipis
  • Serbuk lada hitam
  • garam- secukup rasa
  • Beberapa titik Minyak bijan
  • 1 sudu besar Tepung jagung- dibancuh dgn sedikit air
  • sedikit minyak utk menumis

CARA PENYEDIAAN

  1. Tumis bawang putih, cili kering dan halia sehingga naik baunya.
  2. Masukkan ayam yg telah potong sehingga agak empuk.
  3. Masukkan 2 cawan air.
  4. Masukkan pula sos tiram, kicap cair dan kicap pekat. Masukkan pula serbuk lada hitam. Biarkan mendidih.
  5. masukkan cendawan serta sayur2 lain- tunggu 2-3 min.
  6. Masukkan campuran tepung jagung dan kacau.
  7. Titikkan minyak bijan beberapa titik-jgn banyak2...
  8. Akhir sekali, masukkan yee mee- biarkan sebentar & hidangkan panas2.



p/s : hehe..sedapp laa..try la buat..letak mushroom ng ayam cincang banyak2..memang sedap laa..tambah plak minum ng fresh oren blended..pergghh..thumbs up  la :)



Tuesday, April 5, 2011

chicken CHOP western mali :)



sebelum ni awok ade le
ngepost pasal masakan tradisional
ikat patin gulai tempoyak masam
haa..
hari ni awok nok la juge
berkongsi resepi ala western
sebut betul betul ' CHICKEN CHOP '
ini lah penting nye english education dlm kehidupan






sebelum memasak,awok nk ingatkan
kepade mike mike semue  ni
basuh la tangan dulu ye.
bagi menjage kebersihan & kualiti makanan
( pesanan penaja usop wilcha & pak jabit enterprise )



Bahan untuk ayam
2 keping daging ayam, dibuang tulang dan diketuk isinya 
1 biji telur, dipukul sedikit 
½ cawan tepung jagung minyak secukupnya untuk menggoreng 

Bahan untuk perap 
1 sudu besar kicap pekat 
2 sudu besar jus limau 
½ sudu teh garam 
½ sudu the serbuk lada hitam 
½ sudu teh soda bikarbonat
Bahan untuk sos 
250 ml stok ayam 
¼ sudu teh garam 
¼ sudu teh serbuk lada putih 
1/8 sudu teh serbuk lada hitam 
¼ sudu teh garam 
1 sudu besar sos tiram 
½ sudu besar sos Worcestershire 
½ sudu teh kicap cair beberapa titis kicap pekat 
1 biji bawang besar, didadu kecil 
1 sudu besar bawang putih, dicincang halus 
½ sudu besar tepung gandum 

Cara-caranya 
  1. Daging ayam diperap dengan bahan-bahan perapan dan disimpan dalam peti sejuk selama beberapa jam atau sebaiknya semalaman.
  2. Panaskan minyak secukupnya dalam kuali. 
  3. Celup daging ayam yang telah diperap kedalam telur dan salut dengan tepung jagung. 
  4. Goreng isi ayam tersebut sehingga garing dan berwarna kekuningan. Hidangkan di pinggan. 
  5. Panaskan sedikit minyak di kuali dan masukkan bawang putih yang telah dicincang. 
  6. Bila ia sudah naik bau masukkan pula bawang besar yang telah didadu. 
  7. Goreng sehingga bawang layu dan naik bau. 
  8. Masukkan tepung dan goreng sekejap. 
  9. Kemudian masukkan pula serbuk lada putih, serbuk lada hitam, garam, sos tiram dan Worcestershire, kicap cair dan kicap pekat juga stok ayam. 
  10. Reneh kuah ini sehingga ia memekat. 
  11. Kemudian boleh tuang sos ini diatas chicken chop dan sebaiknya hidangkan panas. 
  12. Hidangkan juga lauk sampingan seperti coleslaw, baked beans, mash potato atau kentang goreng. 
  13. NOTA: Penggunaan soda bikarbonat adalah untuk melembutkan daging ayam tersebut. Jika tidak mahu menggunakannya pun tidak mengapa. 
  14. Jika kuah tidak memekat boleh tambah 1 sudu besar tepung gandum dan kacau rata sehingga ia memekat.
  15. Sebaiknya gunakan serbuk lada hitam yang kasar-kasar jadi lebih terasa.


psstt:// awok suke bebenor mkn ng coleslaw tu.
mmg pergh la.awok pon suke buat sos pekat cket.
baru kick chicken chop tu. :)



Sunday, April 3, 2011

ikan patin masak asam TEMPOYAK




perut da berkeroncong sangat ni
tibe tibe ingat kat masakan atok kat kg
kecur air lior kome :)



Bahan-bahan 

  • 10 ketul ikan patin (saiz sederhana)
  • 3 ulas bawang merah (jangan terlalu banyak,nanti kurang sedap)
  • 1 cm kunyit hidup (jika itiada, boleh guna serbuk kunyit)
  • 5 cm lengkuas
  • 3 kuntum bunga kantan (saiz sederhana)
  • 15 tangkai cili padi ( jika tidak mahu pedas,boleh kurangkan )
  • 10 tangkai daun kesum
  • 3 keping asam gelugur @asam keping
  • 5 sudu tempoyak ( lagi banyak, lagi sedap dan kuahnya pekat )
  • air secukupnya ( untuk kuah banyak, masukkan air banyak )
  • garam secukup rasa
  • 3 batang serai

Cara-cara

  1. Basuh ikan patin hingga bersih. (Basuh dan rendam dengan limau nipis, asam gelugur/asam keping dan tepung gandum selama sejam untuk menghilangkan hanyir. Buang duri/bisa ikan patin yg ada dekat insang semasa basuh ikan.)
  2. Tumbuk bawang merah, kunyit hidup, lengkuas dan cili api hingga lumat. serai diketuk.
  3. Masukkan air secukupnya di dalam periuk dan masukkan serai, bahan-bahan yang telah ditumbuk tadi bersama dengan tempoyak serta asam gelugur. Biarkan mendidih.
  4. Masukkan ikan satu persatu. ( Hati2, tekstur isi ikan patin lembut)
  5. Selepas itu, masukkan bunga kantan, daun kesum dan masukkan garam secukup rasa.
  6. Biarkan mendidih di atas api yang sederhana. Bila kuah pekat, bolehlah diangkat dan dihidangkan.
  7. Enak dimakan ketika ikan patin gulai tempoyak ini masih panas.



Saiz Hidangan : 4 -5 Orang


psstt//: kome suke letok daun kesom bebanyok..
baru bes...sedapp ooo.



HAMKA pujangga nusantara




wokey wokey wokey
hari ni seharian aq menggoogled
pasal HAMKA
who is he ??


Cinta itu adalah perasaan yang mesti ada pada tiap-tiap diri manusia, ia laksana setitis embun yang turun dari langit, bersih dan suci. Jika ia jatuh pada tanah yang subur, di sana akan tumbuh kesucian hati, keikhlasan, setia, budi pekerti yang tinggi dan lain-lain perangai terpuji. " — Hamka




H.A.M.K.A adalah singkatan daripada Haji Abdul Malik Karim Amrullah lahir tahun 1908, di desa kampung Molek, Maninjau, Sumatera Barat, dan meninggal di Jakarta 24 Julai 1981, Beliau adalah sastrawan Indonesia, sekaligus ulamak, dan aktivis politik.



KEPERIBADIAN HAMKA :
  • petah berpidato
  • berjiwa seni- melalui gaya bahasa dalam pantun dan syaiir yang diciptanya.
  • berani menaikkan semangat masyarakat menentang penjajah.


PENDIDIKAN HAMKA :
  • mempelajari al-quran dan asas2 agama daripada bapanya. mendapat pendidikan rendah di SEKOLAH DESA PADANG PANJANG dan SEKOLAH AGAMA AT-TAWALIB
  • banyak meghabiskan masa di perpustakaan untuk membaca buku buku falsafah, sejarah, dan politik negara. hamka turut mengkaji karya karya sarjana timur tengah.

KEGIGIHAN HAMKA MENGEMBANGKAN DAKWAH ISLAMIAH DI NUSANTARA.

  • menerbitkan majalah KHATIBUL UMMAH pada usia 17 tahun.
  • megasaskan Persatuan Hindia Timur tahun 1927 semasa di Mekah untuk memberi pelajaran kepada para jemaah haji Indonesia.
  • mengangotai Pertubuhan Muhammadiah dan mengasaskan Kolej Al-Muballighin tahun 1935.
  • menerbitkan majalah Pedoman Masyarakat tahun 1936 dan telah mengasaskan beberapa buah majalah yang bermotifkan dakwah.
  • dilantik sebagai anggota pimpinan pusat Pertubuhan Muhammadiah tahun 1935.

SUMBANGAN HAMKA DALAM BIDANG ILMU DAN PEMIKIRAN

  • tokoh ulama yang melakukan PEMBAHARUAN besar kepda umat islam di Nusantara.
  • karya karya beliau dalam bidang agama, falsafah, dan kesusteraan menyentuh secara langsung kehidupan umat islam di rantau ini.
  • beliau adalah penyambung idea Islah yang dibawa oleh As-syyid Jmalaluddin Al-afghani dan Muhammad Abduh.
  • TAFSIR AL-AZHAR karangan beliau memberi keasna mendalam dalam bidang ilmu dan pemikiran umat islam.

HASIL HASIL KARYA HAMKA

  • BIDANG AGAMA : tafsir Al-azhar, Tawasuf Moden, Arkanul Islam, dan Revolusi Agama
  • BIDANG FALSAFAH : Falsafah Hidup, Lembaga Hidup, Falsafah Ideologi Islam, dan Pandangan Hidup Muslim.
  • BIDANG SASTERA : Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck, Laila Majnun, Di Bawah Lindungan Kaabah, dan Menunggu Beduk Berbunyi.

PERJUANGAN HAMKA :

  • mengetuai Front Pertahanan Nasional untuk menyekat kemaraan Belanda.
  • menganggotai Pertubuhan Muhammadiah dan menentang Khurafat , bidaah, dan tarikat kebatinan yang sesat. hasilnya, beliau menubuhkan Pusat Latihan Dakwah Muhammadiah.
  • walaupun pernah dipenjara dan sering menghadapi rintangan, Hamka tetap gigih dan bersemangat meneruskan perjuangan.



H.A.M.K.A





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...